Étrendkiegészítő fogalma ~

Az étrend-kiegészítő egy gyógyszerkészítmény (azonban NEM gyógyszer), amely a létfontosságú anyagokat koncentrált formában tartalmazza, hogy elkerüljük, ill. hogy megszüntesse ezen anyagok hiányát.

Az emberi szervezet (néhány kivétellel) vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket nem tud önállóan előállítani. Testünknek azonban mégis szüksége van bizonyos létfontosságú anyagokra az optimális anyagcseréhez. Ezért ezeket az anyagokat külön be kell juttatni szervezetünkbe.

Különböző zavaró tényezők jönnek még ehhez, mint a stressz a munkában; környezeti tényezők, mint az ózon- és UV sugárzás, nem kiegyensúlyozott táplálkozás, túlsúly, betegségek, nem elegendő mozgás, kevés sportolás, rizikós tényezők; mint a nikotin és az alkohol, amelyek a szükséges vitaminháztartást negatívan befolyásolják, úgy hogy még több vitamint és ásványi anyagot igényel szervezetünk, ami nem olyan egyszerű.

A zöldségek és gyümölcsök gyakran már csak kevés vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak. Az ipari tartósítószereknek is szerepük van abban, hogy egyre kevesebb vitamint tudunk felvenni az ételekből, de ugyanúgy közrejátszanak az ételek vitaminszegénysége.

Egy másik téma a mezőgazdaság intenziv gazdálkodása. A műtrágyával elrontott szántóföldekből már csak olyan táplálék lesz, amely csak kevés létfontosságú anyagot tartalmaz. Ezért testünk vitamin- és ásványi anyag háztartása általában nem elegendő. Ezt akkor észleljük csak, amikor a test ezt a hiányt nem tudja már kiegyenlíteni és ezért betegszünk. Ezt azonban senki sem szeretné.

Szerencsére ezen létfontosságú anyagok koncentrált formában való fogyasztásával ezt a vitaminhiányt elkerülhetjük. Ezzel egyidejűleg egy étrend-kiegészítőnek olyan tulajdonságai is vannak, amelyek támogatják az egészséget. Ezért fontos, hogy ne csak foglalkozzunk ezzel a témával, hanem vigyük is végbe ezeket. Ez csakis egyedül az Ön egészsége érdekében történik.

Melyek ezek a létfontosságú anyagok?

A következők értendők a létfontosságú anyagok alatt:

  • Vitaminok
  • Ásványi anyagok
  • Nyomelemek
  • Enzimek
  • Telítetlen zsírsavak
  • Ballaszt- és rostanyagok

Ahogy azt a fenti áttekintésből is láthatja, a létfontosságú anyagok egy tág témakör, amelynél az ember gyorsan elvesztheti az áttekintést. A sok anyag és elem egy laikusnak kínainak/magasnak tűnhet. Biztosan hallották már és feltették maguknak egy páran a kérdést: „Most mikor mit kell bevennem? Ez olyan sok! Honnan szerzem be, ha már a táplálékban nincs elegendő létfontosságú anyag?” És valószínűleg feladta, hogy minden egyes alapanyagra külön vadásszon és azokat naponta fogyassza.

Ezenkívül valószínűleg már nem volt biztos abban, hogy egyáltalán jók voltak e, ill. hatottak e ezek a kombinációk. Nagyon összezavaró. Ilyen szituációban feladni és semmit sem tenni ezek után teljesen megérthető, azonban mégsem helyes. Ezek az anyagok létfontosságúak!

Ezt nem lehet elég gyakran kihangsúlyozni, hogy ezek a létfontosságú anyagok az egészségünk építőkövei és rendkívül fontosak szervezetünk problémamentes anyagcseréjéhez. Az embernek szüksége van ezekre az anyagokra, hogy fittnek és munkabírónak érezze magát, leginkább akkor, amikor szellemileg és fizikailag is megerőltetjük azt. Növésben lévőknek, terheseknek és idősebbeknek is szükségük van egy magasabb vitális ellátásra.

Szerencsére ma már nem kell szakértőnek lenni ahhoz, hogy a napi szükségletet fedezni tudjuk. Több étrend-kiegészítő található a piacon, amely az alapvető szükségletet támogatják, valamint speciálisan nők és férfiak részére is vannak termékek. Kérdés nélkül: egy rossz (egyoldalú) táplálkozás nem fedezi még a minimum szükségletet sem. Ezért kell ezeket a létfontosságú anyagokat megfelelő mennyiségben külön beszednünk. Ha nem juttatunk szervezetünkbe naponta ilyen létfontosságú elemeket, akkor különböző jelek jelennek meg, amelyek betegséghez vezetnek.

Ezek az ún. táplálékfüggő civilizációs betegségek, mint pl.:

  • Zsirfüggőség (Adipositas), amely a túltáplálkozás miatt következhet be. Ebből következő betegségek pl. a cukorbetegség és a magas vérnyomás.
  • Betegségek, amelyeket a rossz táplálkozás okozhat: szív- és keringési megbetegedések, köszvény, epekő, rák, csontritkulás, vitaminhiány okozta megbetegedések, szuvasodás.


Ezeket el lehet kerülni.

Vitaminhiány Európa szerte

Táplálkozás pszichológusok több mint 100 millióra teszik azok számát, akik vitaminhiányban szenvednek. Ez rettentően sok és a lehetséges betegségekre gondolva ez egy veszélyes „játék” az egészségünkkel.

Ne hagyja, hogy ez bekövetkezzen. Természetesen nem mindig lehetséges a körülményeket megváltoztatni, mint pl. akik a rizikós csoportba tartoznak (idősek, terhesek, krónikus betegek stb.), nekik ezzel kell élni. De Ön ezt a rizikót megszüntetheti és saját maga gondoskodhat arról, hogy teste elegendő vitaminnal és ásványi anyaggal legyen ellátva.

A vitaminhiány következményei

Nem ritka, hogy nem elegendő a vitaminellátásunk. Mivel ezek a tünetek egy könnyebb vitaminhiánynál nem különlegesek, általában sok betegséget nem erre vezetnek vissza. Ide sorolható pl. a fáradság, gyenge teljesítőképesség vagy a gyakori fejfájás.

Egyes vitaminok hiánya miatt fellépő betegségek:

A vitamin B1 vitamin 

  • rossz látás sötétedéskor ideggyulladások
  • bőr- és nyálkahártya károsodás koncentrációképesség romlása
  • növekedési zavarok ingerlékenység
  • hajhullás

B2 vitamin B6 vitamin

  • látási zavarok étvágytalanság
  • a szemek fényérzékenysége depresszió
  • bőrszakadás a száj szélén vérszegénység
  • bőrelváltozások növekedési zavarok
  • növekedési zavarok izomsorvadás
  • fénytelen, törékeny körmök bőrelváltozások

B12 vitamin C-vitamin

  • vérszegénység fáradság
  • idegi változások gyenge ellenálló képesség
  • étvágytalanság lassú sebgyógyulás
  • elváltozás a nyelv nyálkahártyáján fájó csontok

D vitamin Folsav

  • angolkór depresszió
  • csontritkulás feledékenység
  • alvási zavarok
  • vérszegénység
  • elváltozások a nyálkahártyán
  • Pantoténsav Niacin
  • magatartási zavarok depresszió
  • viszkető kezek és lábfejek feledékenység
  • alvási zavarok
  • vérszegénység
  • elváltozások a nyálkahártyán
  • Biotin
  • hajhullás
  • bőrelváltozások
  • depresszió